torsdag den 29. marts 2018

Dannelse KLAFKI

Klafki -og hans begreber (egne noter) Klafki østtysk dannelsespædagog og didaktiker . Har siden 70'erne præget den danske folkeskole, gymnasie og læreruddannelse. (20 års forsinkelse ) Brugt og introduceret i 70 rene af uddannelseteoretikere fra DPU (Illeris??) I 1800 tallet blev dannelsesbegrebet omfattet både materielt og formelt. Det MATERIELLE omhandler tilegnelsen af selve stoffet, mens det FORMALE fokuserer på de personlige kvaliteter , så som evnen til at tænke , udtrykke sig, løse problemer og tage kritisk stilling. F.eks lægges der i højere grad vægt på den "MATRIELLE" i f.eks kanon-tanken, hvor den FORMALE mere handler om at eleverne lære at samarbejde og omgås hinanden. I sin rene form er de ikke adskildt, men den pædagogiske tilgang mere dominerende hos den ene eller anden lærer!? Klafki gjorde dog op med denne adskillelse og og skabte en tredie dannelsesopfattelse. : "DEN KATEGOIAaLE OPFATTELSE " . Didaktiske må være mere åben overfor PRAKSIS.. Dermed stilles der større krav til udvælgelsen af stof og indhold, idet den skal afspejle en større helhed. Ud over at afvise skellet mellem de to begreber Materielle og Formale afviser Klafki også skellet mellem de to afarter af disse begreber ( KLAaSSISKE og METODISKE) Klafki definition på et nyt dannelsesbegreb bliver som en syntese af de tidligere begreber " Dannelse er kategorial dannelse i den dobbeltbetydning, at en virkelighed "kategorial" har åbnet sig for et menneske og dette menneske netop selv er blevet åbnet for denne virkelighed -takket være indsigt erfaringer , oplevelse af "kategorial " art som et menneske selv har fuldbyrdet. " Dannelse er altså afhængig af at man har lært noget , men den er ligeså afhængig af at man har tilegnet sig en ny tænkemåde, væremåde eller syn på verden. Det vigtige mener Kafki er at læreren fremelsker almindelige kundskaber , som kan lagre strukturer og overførselsværdi. = EKSEMPLARISK LÆRING!!! Dvs der i undervisningen skal tages højde for elevernes forforståelse,og anse dem for selvstændige og fornuftige mennesker ( det subjektive) men samtidig skal de introduceres til den viden og de metoder mennesker før dem har tilegnet indenfor forskellige fag og fakulteter ( objektive) Klafki opererer med 5 EPOKALE begreber, som også i dag inddrages i gymnasie faget : almen studieforberedelse. fredsspørgsmålet Miljøspørgsmålet Den samfundsskabte ulighed Den moderne kommunikations teknologi Jeg -du-forholdet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar