torsdag den 15. marts 2018

15.3.18 : Egne refleksioner til "Transfer og samarbejde" (wiki og blogs)

Mine refleksioner efter Undervisning d. 15.3.18:  emne :TRANSFER

Spændende emne. Super væsentligt også i relation til kursus og medicin-holdene.Hvordan omsættes deres nyerhvervede viden i praksis?. Mit fokus på den sidste dag med pædagogerne igår var derfor også at de mere konkret (efter en walk and talk tur) skulle formulere og nedskrive til eget brug- hvordan de konkret forestillede sig de kunne gå tilbage på deres bosteder og anvende kurset.
 Mon man kunne bruge en PADLET f.eks i klassen, hvor kursisternes individuelle forslag så også  kunne deles. ?? -ses og gemmes?

Transfer og transformativ læring. Historisk et opgør med tankpasser pædagogikken (behavoristiske og  kognitive syn på læring!) -HIM og HIPPE har fokus på kontekstens betydning.

Begrebsliggørelsen: transformativ læring muliggør talen om en selvstændig læringsproces hvor interaktionen mellem elev- /er og undervisere  kan tilrettelægges didaktisk. Jeg kommer til at tænke på min tid som uddannelses konsulent og repræsentant for praksis. Elevplan blev dengang introduceret for os i kommunerne som et fælles værktøj skole-elev og arbejdsgiver kunne tilgå. ( lærings- platform? ) Grænseskrydsning:

§Grænsekrydsning er et koncept, der er foreslået som en udvidelse af transferbegrebet
§Grænsekrydsning ses som kontinuerte to-vejs handlinger og interaktioner i og imellem to praksisser
§Grænsekrydsning anerkender konflikter og modsætninger – og ser disse som potentiale for læring og udvikling
êêê
Målet er at finde produktive måder at udnytte forskellighed på

§Grænseobjekter fungerer som bindeled (3. rum) mellem praksisser – disse kan være it-baserede 

Eleverne skal orienteres om at det ideale de lærer på skolerne godt kan være forskellig fra hvordan de forskellige fagpraksisser kan se ud. Vigtigt at de orienteres om at direkte transfer (teori-praksis) ikke altid lader sig gøre. Jeg kommer til at tænke på at det også kan være interessant at tale om de forskellige perspektiver på det at være elev.! medarbejder med løn der forventes at møde til tiden, være en del af et praksisfællesskab samtidig med at de skal lære et fag og håndværk.

Hvordan koblingen mellem praktik og skole
Situeret læring jvf. Wenger er transformativ læring. (ikke transferbegrebet)
-Hvorfor og hvad er forskellen?

Eksempler på redskaber der kan arbejde mellem de to verdener (praktik og skole) kunne være.
wikis , blogs, (Wordpres.com ) Her illustreres hvordan eleverne kan bruge hinanden ved at forberede gensidigt på kommende forløb. Samtidig illustreres det hvordan eleverne ved at svare i en fælles blog (kunne det også være goggeldogs?) kan få reflekteret deres egen forståelse. Som i en Wiki,  er der kun de vedtagne subjektive sandheder som historikken foreskriver. På samme måde bliver det interessant at tænke på, at der måske beskrives #fejlopfattelser" af begreber (hmmmm.... spændende og anderledes!). De er jo så i højere grad nødsagede til at være kritiske og selv at forstå og forklare! Som sådan vel også bedre rustet til at møde en praksis hvor de ikke oplever deres skole/ teori hænger sammen med det de ser!!

 Eleverne kunne i praktikken arbejde med teori opgaver, og refleksion fra elever i overståede praktikforløb til kommende på skoleperiode elever... kunne være en måde at forberede på det kommende. Medvirke til at øge den transformative læring?









Ingen kommentarer:

Send en kommentar