Spændende emne. Super væsentligt også i relation til kursus og medicin-holdene.Hvordan omsættes deres nyerhvervede viden i praksis?. Mit fokus på den sidste dag med pædagogerne igår var derfor også at de mere konkret (efter en walk and talk tur) skulle formulere og nedskrive til eget brug- hvordan de konkret forestillede sig de kunne gå tilbage på deres bosteder og anvende kurset.
Mon man kunne bruge en PADLET f.eks i klassen, hvor kursisternes individuelle forslag så også kunne deles. ?? -ses og gemmes?
Transfer og transformativ læring. Historisk et opgør med tankpasser pædagogikken (behavoristiske og kognitive syn på læring!) -HIM og HIPPE har fokus på kontekstens betydning.
Begrebsliggørelsen: transformativ læring muliggør talen om en selvstændig læringsproces hvor interaktionen mellem elev- /er og undervisere kan tilrettelægges didaktisk. Jeg kommer til at tænke på min tid som uddannelses konsulent og repræsentant for praksis. Elevplan blev dengang introduceret for os i kommunerne som et fælles værktøj skole-elev og arbejdsgiver kunne tilgå. ( lærings- platform? ) Grænseskrydsning:
§Grænsekrydsning er et koncept, der er
foreslået som en udvidelse af transferbegrebet
§Grænsekrydsning ses som
kontinuerte to-vejs handlinger og interaktioner i og imellem to
praksisser
§Grænsekrydsning anerkender konflikter og
modsætninger – og ser disse som potentiale for læring og udvikling
êêê
Målet er at finde
produktive måder at udnytte forskellighed på
§Grænseobjekter fungerer som bindeled (3.
rum) mellem praksisser – disse kan være it-baserede
Hvordan koblingen mellem praktik og skole
Situeret læring jvf. Wenger er transformativ læring. (ikke transferbegrebet)
-Hvorfor og hvad er forskellen?
Eksempler på redskaber der kan arbejde mellem de to verdener (praktik og skole) kunne være.
wikis , blogs, (Wordpres.com ) Her illustreres hvordan eleverne kan bruge hinanden ved at forberede gensidigt på kommende forløb. Samtidig illustreres det hvordan eleverne ved at svare i en fælles blog (kunne det også være goggeldogs?) kan få reflekteret deres egen forståelse. Som i en Wiki, er der kun de vedtagne subjektive sandheder som historikken foreskriver. På samme måde bliver det interessant at tænke på, at der måske beskrives #fejlopfattelser" af begreber (hmmmm.... spændende og anderledes!). De er jo så i højere grad nødsagede til at være kritiske og selv at forstå og forklare! Som sådan vel også bedre rustet til at møde en praksis hvor de ikke oplever deres skole/ teori hænger sammen med det de ser!!
Eleverne kunne i praktikken arbejde med teori opgaver, og refleksion fra elever i overståede praktikforløb til kommende på skoleperiode elever... kunne være en måde at forberede på det kommende. Medvirke til at øge den transformative læring?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar