torsdag den 1. februar 2018

1.2.2018 indlæg b.
 I forhold til mine problemstillinger, der jo er kendetegnende ved at jeg kun møder kursisterne ganske kort. 

Jeg har ikke mulighed for at få uddybende indsigt i den enkeltes forudsætninger og det kan være svært at spotte hvor netop nærmeste udviklings zone er når der er 25 kursister. Særlig når vi har lagt dagen for lægemiddelberegning som nummer 2 ud af 5.

Men jeg kommer til at tænke på at jeg måske kan udnytte det at de har mulighed for at tilgå FRONTER rummet ca. en uge inden de starter på kursus.

Jeg kunne prøve at tilrettelægge måske video -en videooptagelse hvor jeg præsenterer både målene og metoderne vi arbejder med på kurset, og også her komme ind på at lægemiddel beregning er en metode til at skabe patient-sikkerhed (som jeg også i undervisningen understreger.) 
Måske jeg konkret kan vise eksempeler hvor det giver mening at kunne ”tjekke” og selv omregne. - F.eks i forhold til præparaterne i tryghedskassen som mange møder ude i primær.
Jeg oplever at det i forhold til omregning kan give mening at anvende måleforhold de i forvejen kender fra deres køkken, angivelse af fedt procent i pålæg fra supermarkedet, tænke mængde ind i forhold til f.eks 1 gram (1000 mg panodil) som de fleste kender. Dette for at praksisgøre begreberne. Her kunne også anvendes videofilm med billeder til at understøtte forståelsen af gram, milligram, ml. mm.
I forhold til differencering har jeg prøvet med RØD GUL GRØN inddelingen. Men pga. den korte tid på kurset har de svært ved at score sig selv r de ser opgaverne som de øver med i undervisningen (ca. 30 min).  Inden dem ,der kan selv,  for fordelt sig i forhold til behovet for hjælp, så går tiden let.
Jeg kunne derfor godt tænke mig at det måske også var noget de kunne arbejde med hjemme i forbindelse med at jeg f.eks tilrettelagde undervisning ved at lave flipped classroom.  I flipped classroom vender man undervisningen om således at de præsenteres for det oplæg jeg giver dem i klassen hjemme når de har tid og mulighed som forberedelse, og så i klasserummet arbejder med at løse opgaverne.
I praksis kunne det handle om at jeg talte samtidig med slideshow (power-point) og om muligt kunne arbejde med en lyspen eller lignende til at pege med.? –tror der findes et program for det.
Fronter er den elektroniske platform vil hidtil har arbejdet med. Den indeholder forskellige muligheder for at arbejde med f.eks elektroniske opgavebesvarelser, men også muligheder for at relevante link,  anvende quiz mm.  Her tror jeg, at  jeg vil kunne finde noget jeg kunne lægge ind, hvor de dels kunne score sig selv i forhold til rød, gul, grøn -differenceringen og dels ved at lægge link til opgaver så de kunne udfordre sig selv i relation til nærmeste udviklings zone.
Jeg har også brugt kahoot i forbindelse med repetition. En mulighed er også at bede kursisterne om at formulerer beregningsspørgsmål som jeg så putter ind i en kahoot som vi spiller dagen efter f.eks. Det plejer kursisterne at være ret begejstrede for, og jeg får udnyttet det rent læringspædagogisk J


PS. I kursus enheden skal vi arbejde med Fronter resten af året inden vi som resten af sosuc overgår til ”It’s learning  ! (måske, nu må vi jo se J !) Ingen har haft mulighed for at være på kurser og blive introduceret, så det er udsat for vores vedkommende. Det er også en vigtig forudsætning at underviserne behersker det digitale rimeligt i relation til at bruge det som læringsmetode. Når det så er sagt, så oplever jeg faktisk også at det skaber god stemning og energi i klassen når ”de” får lov at hjælpe læren J 
Vi er netop gået over til et IT netværk (hedder det mon det) som skule være hurtigere og mere let at arbejde med!? -for det vil helt sikker styrke glæden og motivationen fra alles side:-)

2 kommentarer:

  1. Du har virkelig nogle gode ideer, gid jeg skulle på et af dine kurser.
    Rigtig god ide med at de skal benytte fronter inden kursus start. kunne man forstille sig at de kunne ligge en præsentation af dem selv op på fronter og deres forventninger og måske de kunne vurdere sig selv inden kurset, så havde du noget du kunne bruge måske?
    Jeg tror helt sikkert det at benytte trykhedekassen ville være rigtig godt og ville være om noget praksis nært. De kunne måske selv havde nogle praksis eksempler eller cases med ind på skolen?
    Ps. glæd dig til Its learning :)

    SvarSlet
  2. god ide. Jeg tager det som spørgsmål i klassen, men vel også en mulighed for at lave en slags feed-forward tænker jeg:-)

    SvarSlet